Dingen in de Filipijnen.

7 september 2019 - Manilla, Filipijnen

1.Jeepneys en tricycles.

—>weer eens wat anders dan de tuktuk😄de Tricycles zijn elke keer per eiland net weer wat anders.

2.Waarom hebben ze hier ook pesos..?

—>omdat de Filipijnen dus blijkbaar een kolonie van Spanje is geweest.

3.Waarom rijden er zoveel dure auto’s rond in Manila?

—>we hebben het niet gevraagd maar mensen zouden daar vast betere banen hebben dan op de andere kleinere eilanden..

4.Wat zijn die roze dingetjes tegen de muur in de gracht van Fort Santiago?

—>de eerste gedachten was kauwgommetjes.. maar het zat dus overal.. dus dat kon het niet zijn.. toen dachten we bloemetjes.. leek t toch niet echt op (zie foto) ennn later dachten t zou wel iets van schimmelmos zijn!! Dus dat?!

5.Veel mensen hebben hier een waaier!

—>in manilla dan.. die ze vooral gebruiken als ze in de Jeepney zitten, wrnlk omdat ze zo dicht op elkaar zitten..

6.Ze lopen allemaal met een doekje/handdoeken rond.

—>en die gebruiken ze tegen het zweten.. (heerlijk dat warme weer!)

7.Waarom doen de mannen hun t-shirt half omhoog(laten hun buik zien)?!

—>waarschijnlijk omdat het niet netjes wordt gevonden als ze zonder shirt rond lopen en het wel warm hebben..

7.Elk dorpje heeft een basketbalveld (en overal en nergens een enkele basket).

—>Basketbal schijnt de favoriete sport te zijn van de Filipijnen vandaar.

8.De was hangt overal!

—>elke plek waar was maar kan drogen, hangt was... aan de takken van bomen, over de vangrails, over hekken, bij een tank station, over prikkeldraad(vandaar die gaten in me kleding😅)eigenlijk overal behalve over de waslijn😝

9.Hoe gebruiken ze dat 3 hoekige visnet?

—> misschien plaatsen ze die voor hun boot ofzo..

10.Waarom eten ze hier Balut?

—> dat is dus een ei met ongeboren kuikentje maar wel al paar dagen of weken oud ofzo. Ze eten het omdat het hier normaal is en sommige geloven dat het gezond is ofzo. (Iets wat wij niet perse hoeven uit te proberen hoor...)

11.Ze spreken allemaal Engels!

—>De kinderen leren hier van jongs af aan Engels en krijgen heel veel lessen op school in het Engels. En het is heel leuk dat dus de meeste Filipijnse Engels spreken want zo kunnen we veel leuke gesprekken met ze hebben!

12.waarom staan er allemaal houten mini hutjes op velden.

—>Soms zijn het ook halve autobanden wit geschilderd of andere creaties en ook zien we er hanen en kippen rond lopen dus het zouden wel schaduw plekken zijn voor hun.

13.veel hanen hier in de Filipijnen.

-->vaak zie je ze op een veld met van die schaduw hutjes en soms op een autoband op een paal..

14.Waarom dragen ze geen pet of hoedje ofzo?—> waarschijnlijk omdat het sneller afwaait als ze op de scooter rijden. Ze dragen hier dus van alles op hun hoofd tegen de zon/vuiligheid; t-shirt( die ze dan aan de achterkant met de mouwen vast knopen) /handdoekje /sjaal zijn favoriet.

15.Als je hier iets op de weg ziet liggen is het vaak een dode hond(zielig)(ze worden hier heel vaak aangereden doordat er heel veel honden langs en over de hoofdwegen lopen).

Is het geen hond (of kat heel soms) is het vaak een t-shirt/handdoek/sjaal die van iemands hoofd is afgewaaid (gebeurt dus ook nog steeds).

15.Wat is het lokale drankje hier?

—>Rum met lime! Wat ze op een speciale manier klaarmaken; het is een kleine fles lime die ze op een grote fles rum zetten en dat zo 30 min laten staan en dan vermengd het zichzelf, klein laagje in een glas met ijs lekkerrr! Verder de biertjes hier Redhorse, San Miguel en San Miguel Apple flavor😄

16.Waarom zitten bijna alle dieren aan een touwtje?

—>we hebben gehoord van mensen die een varken hadden dat als de dieren los lopen men denkt dat het dier van niemand is dus wordt het dier eerder gestolen.. ook zien we veel dieren langs de weg en door het touwtje kunnen ze niet de weg op.. vandaar dat veel mensen hun dieren wrnlk aan touwtjes vast maken..

17.Overal hebben ze hier watervul machines!

—>superhandig! zelfs in the middle of nowhere staat er 1 bij een klein hutje!Je zit nooit zonder water en hoeft niet steeds een nieuwe fles te kopen..

18.Wat is het lokale eten hier?

—>wil je het echte lokale eten eten dan eet je wat de pot (of in dit geval bak) schaft! Je eet hier uit ijzeren bakken en je betaald per portie. Vaak is dit noodels/groente snijboontjes of pompoen met aubergine mix (jammm)/soepvlees/vis/loempiaatjes/andere balletjes of aparte dingetjes (waarvan we het vaak nog niet kennen) en natuurlijk rijst.

Het eten is vaak wel heel vettig (wat minder is maar verschilt per waar je het haalt) als je komt wnnr het net klaar gemaakt is eet je het warm anders koud (ze doen niet aan opwarmen).. en op =op..

Verder heb je hier van rijst gemaakte cupcakes met Cocos smaak en een soort oliebol!

Chicken adobe, chicken curry, sisig sizzle (eten in kleine gehakte stukjes in heel heette plaat geserveerd).

Ennn voor ontbijt; cornislog, hotsilog, togsilog, hamsilog (rijst met een ei met hele dooier en een soort vlees).

19.Elk dorp hoe klein ook heeft een school (en dus basketbalveld)!

—> wat goed is om te zien! En de scholen zijn allemaal met zelfde stijl en uitstraling gebouwd.

20.De waterbuffel zie je overal door de Filipijnen.

—>vaak lekker aant chillen in een water/modderbadje en/of aant werk in het land(ploegwerk).

21.Waarom zijn de banken zo hoog en de tafels zo ver van de banken in de “chill huisjes”..

—>geen idee, die mensen zijn hier stukken kleiner dan ons..en het is gwn heel onhandig met eten enzo.. (het enige wat ik kan bedenken is dat de straat honden dan niet zo snel het eten eraf pakken..)overal langs de weg zie je ze; van die chill huisjes en vaak zie je mensen er in chillen of gezamenlijk wat eten.

22.Ze zijn hier helemaal into de karaoke.

—>En ze kunnen allemaal nog zingen ook! Verder zijn ze ook erg van de covers!

23.Wat ligt er toch steeds langs de weg en waarom en waarom langs de weg..

—>Ene keer is het rijst en de andere keer stukken hout, stukken Cocos of stukken cocos schil. Allemaal te drogen in de zon en wrnlk langs de weg omdat daar vaak een open plek is waar het langste de zon is.

24.Waarom staan er allemaal gekleurde vlaggen langs de weg?

—>Nog steeds geen idee, wrnlk staat er nog steeds van een of andere feestdag..

25.Over al zie je groepjes geitjes.

—>Deze zitten vaak niet aan een touwtje!? Miss omdat ze als ze in een groepje zijn nooit ver weg gaan..? En zelfs in drukke steden en de meest afgelegen plekken moet je op de weg oppassen voor de geitjes..

26.Waarom vouwen ze hier allemaal servetjes om bestek en in flesjes?

—>in flesjes snappen we inmiddels die hals van de fles is vaak stoffig ofzo dus met zo n servetje veeg je dat direct weg.

27.Er wordt hier gevaren in een soort kanoe achtige boot. Hoe heet deze typische Filipijnse boot?

—>Even gegoogeld.. de soort boot heet outrigger; hier in hebben we dus alle boottochten gemaakt in hele kleine en hele grote🙂

28.In de kleine dorpen overal 1Lflessen benzine te koop.

—>rood of groen voor 50 a 60 pesos (€1).

29.Wat is calamansi?

—>een hele kleine limoen soort die je krijgt bij eigenlijk elk gerecht om er wat sap overheen te doen en het wordt ook vaak als limonade gedronken.

30.Alles per minizakje verpakt.

—>shampoo,conditioner, gel, koffie, tandpasta, waspoeder.

31.Doen veel tegen plastic behalve die zakjes per stuk dan.

—>op sommige eilanden zijn plastic zakjes bv verboden, op zee mag je vaak geen plastic flesje water mee, ze hebben dus overal watervul machines staan zodat je je drinkflessen overal kan vullen en niet steeds een nieuwe hoef te kopen.

32.heeel veeel straat honden!

—>en de honden zijn vaak ziek, er zijn wel mensen bezig met projecten opzetten ok ze te helpen gelukkig maar het is wel heel zielig ok die honden zo ziek (of dood)over straat te zien lopen incl de jonge puppies..

33.lekker klimaat.

—>omdat de Filipijnen een en al eiland is is het klimaat goed uit te houden door dat je vaak een lekker briesje van de zee hebt.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade