Archeologie en zand.

29 april 2019 - Ica, Peru

De volgende plek werd Nasca de stad van de lijnen en andere oude archeologische bijzondere plekken.

We hadden onze bedenkingen over de dingen die je rondom deze stad zou kunnen zien.. mummies/eeuwen oude lijnen gegraveerd in de grond/ruïnes enz..vooral over de lijnen.. Dusja er zat niks anders op dan het maar is met eigen ogen te gaan bekijken.

Tours waren niet normaal duur, dus Joey had even op z’n aller beste Spaans(en hiervoor moet je toch een aardig woordje spaans kunnen spreken hoor!) gewoon even een taxichauffeur geregeld die ons naar de bestemmingen zou brengen die wij wilden zien voor een veel betere prijs! (Go Joey!).

In onze mooie (kleine!hihi) (dat zijn de meeste taxi’s hier, net koekblikkies) gele taxi gingen we op pad. Eenmaal bij de lijnen waren we verbaasd hoe goed je ze kon zien vanaf de toren waar we op stonden: een boom, vingers, een cactus en nog iets. Op nog een paar andere plekken waren er ook geogliefen (zo noemen ze die lijnen) te zien sommige waren ook gewoon kilometers lange lijnen. De geogliefen zijn tussen 200 en 900 na Ch. gemaakt maar waarom... ze denken dat de figuren dienden als offer (er werden namelijk ook begraven dieren bij de figuren gevonden).

Van de lijnen naar de mummies.

In verschillende graven zaten 1 of meerdere gemummificeerde vrouwen. Het verhaal is dat ze schijnbaar werden geofferd na bijvoorbeeld een natuurramp zoals een heftige vulkaan uitbarsting, zodat dit niet meer zou gebeuren. Ze werden in een diepe kuil/tombe gezet en zo offerde ze zich op aan de natuur. Door de goede omstandigheden van de modderige stenen waarvan de tombe werd gemaakt, de kleding en het gebied in de woestijn waar het nooit tot amper regent zijn enkele mummies nog te zien met huid zelfs (iiiiehlg).

Verder lagen er tussen de tombe, vlaktes zand met hier en daar menselijke botten/tjes en kleding.

Van de mummies naar de ruïnes. Dit bleek een plek te zijn voor eeuwen oude ceremonie taferelen. Het schijnt een belangrijke plek geweest te zijn eeuwen geleden.

Dusss al met al een zeer interessante archeologische ochtend🤓

Van alle eeuwen oude archeologische dingen naarrrrr de woestijn!!!!

Eigenlijk waren we al in woestijn gebied.. maar toch (als ik aan woestijn denk denk ik aan zand heeel veel zand).

Dus daar gingen we naar toe. Dit was echt wel een vette ervaring, zo andere wereld waar je dan bent. We kwamen aan bij een oase, een inimini dorpje in de woestijn met een grote plas in het midden van het dorpje. Vanaf daar liepen we zo de woestijn in. Alleen daar al lopen was zo gek, soort van of dat je in een film loopt. Ook gingen we in een sandbuggy over de zandheuvels heen rijden en van de zandheuvels af sandboarden!! Beetje spannend was het wel (je weet maar nooit of die motor van die sandbuggy valt uit.. of je valt naast je board (terwijl je nog de heuvel af gaat😅)). Maar alles is goed gekomen hahah en we kwamen terug met een enorme adrenaline kick!

En van de woestijn (helemaal onder het zand) weer lekker de bus in en op naar Lima.

Groetjesss en liefs Joey en Nada

1. Saskia: