Kleine tourtjes op de motorscooter🛵

13 juli 2019 - Moalboal, Filipijnen

Eigenlijk doen we het steeds vaker.

Grote backpacks achter laten in een ander hostel en alleen de kleine tassen mee op de motorscooter en gaan.

Vaak is de afstand te lang om in 1 dag heen en terug te gaan en daar ook nog dingen te doen dus dit is dan ideaal eigenlijk! En nog meer totale vrijheid met gaan en staan waar je maar wilt!! Heerlijk!

Na ons favo eiland verlaten te hebben zijn we beland op het eiland Negros, een veel groter eiland. Vanaf de stad Dumaguete zijn we weer een tourtje gaan doen naar een plek 4 uurtjes verderop Sipalay. Best pittig stuk om te rijden maar altijd leuk met alles wat we onderweg tegen komen.

De routes rij je van grote stad nr steeds kleinere stadjes tot dorpjes en dan weer hier en daar een iets groter stadje, alles direct aan de grootte wegen gebouwd (die hier tot nu toe goed te doen zijn alles geasfalteerd)(als je niet de zijweggetjes neemt😅). Zelfs de kleinste dorpjes hebben een school allemaal de zelfde gebouwen en kleuren (groen/geel), ook verkopen ze altijd wel ergens langs de weg eten uit van die ijzeren bakken(geen warmhoud bakken hier eet je het eten gwn koud als het is afgekoeld) en heb je overal watervul machines (zodat je niet steeds weer een nieuw plastic flesje koopt).

De waterbuffels (met altijd wel een witte vogel in de buurt) kom je hier ook overal langs de weg tegen vaak lekker aant chillen in een modder badje, kippen/hanen onder schaduw hutjes, varkens ook in de modder, geiten en koeien lkkr aan het grazen. Ennn was..! Overal waar je het maar kan bedenken om het te kunnen drogen hangt was..(zie foto’s haha), vooral als we in de ochtend rond een uur of 11 op de scooter rondrijden zie je alle net gewassen was uithangen (veel op van die vangrails langs de weg)( je zou denken nou dan kan t direct weer in de was maar ach) en ruik je een walm van wasmiddel (duss het ruikt iig schoon hihi).

Eenmaal aangekomen in Sipalay hebben we gezwommen in een zwembad met mooi uitzicht van groene bergen in de zee en zijn we vervolgens door de stortregen/storm (tot dat het te heftig werd) heen gereden om een verblijf te zoeken in het stadje (eerst wilde we dus ergens naar een strand alleen te bereiken via boot mr dat idee hadden we mr even overgeslagen vanwege de storm). Na een verblijf gevonden te hebben met weer zulke leuke lieve mensen zijn we lekker gaan eten, heerlijke kip in een restaurantje waar de bediening opeens uit het niets begint te karaoke (is hier nogal een ding in de Filipijnen), maar nog mooi ook! Verder in deze omgeving geen toerist te bekennen wat we ook altijd nog leuk blijven vinden!

De volgende dag naar het strandje geweest waar we de dag ervoor niet naar toe konden en daar rondgelopen, er stonden hier en daar wat mensen schelpjes te vissen?!..(zag er apart uit maar het lukte hun wel).

Vanuit Dumaguete naar Siargoa gevlogen. Hier voelden we niet direct de sfeer opt eiland en hadden we eigenlijk heimwee nr ons favoriete eilandje. Maar al snel zaten we weer helemaal op ons plekje toen we bij een homestay van locals zijn gaan verblijven en een hele leuke klik hadden met nog 2 andere Nederlandse stellen die we later ontmoet hadden.

Met hun van alles ondernomen; met een typisch Filipijns bootje mini eilandjes hoppen, snorkelen, naar rockpools (zwembadjes die ontstaan in de rotsen als het eb wordt), naar een lagoon tussen de hoge hele groene bergen en heel mooie licht blauw/groenig water, stappen van bar naar bar, elke avond gezellig wat eten en de laatste avond een BBQ langs het strand met heerlijke verse moten tonijn van de markt! Al met al top dagen met top mensen!

Op dit moment zijn we op het eiland cebu en zijn we weer een tourtje aan het doen van Cebu city naar Moalboal. Eerste gedeelte van de route erg druk maar later mooie routes tussen de bergen en met een leuke smoothie bar met leuke locals en prachtig uitzicht. En het blijft bizar dat mensen constant toeteren en zwaaien naar ons en helemaal blij worden als we reactie geven😄

Hier in Moalboal zijn we 2 nachten gebleven en tijdens het snorkelen hier allerlei mooi gekleurde vissen; klein groot, zwart/wit en mini turkoois blauwe visjes, miljoenen sardientjes die in 1 hele grootte golvende zwerm rond zwemmen en 2 schildpadden van heel dicht bij 1 die lekker aant lunchen was (waar we dus een half uur naar hebben lopen staren) gezien🐢🐢😄. Verder hebben we hier heerlijk gegeten vooral de chicken adobe en chicken curry jammmm🥰

En nog een heerlijke(hardhandige/ heel me rug is beurs haha) massage en een avondje nr de chilli bar. Zo weer de route terug naar Cebu city want morgen vliegen we vanaf daar weer naar een volgend eiland!!!

Groetjesss Joey en Nada

Ps. Ticket nr huis is geboekt😄😱6 augustus in de avond komen we weer aan in nl.

Best een dubbel gevoel we zouden nog wel door kunnen reizen maar alles wees er wel op dat nr huis toe gaan wel het beste was (visum konden we voor de Filipijnen nog maar tot en met de 9e  aug verlengen/ geld is bijna op/ we zien graag alle vrienden en familie weer!!! Vooral naar dat laatste kijken we ook weer erg naar uit❤️😘

1. Cora Spaan:
    13 juli 2019
    Haha en wij kijken ook uit naar jullie thuiskomst❤️😘
  2. Saskia:
    13 juli 2019
    Nou idd. Zal geweldig zijn om jullie weer te zien 😘
  3. Petra:
    14 juli 2019
    Wat een prachtige ervaringen hebben jullie opgedaan; die kunnen ze jullie nooit meer afpakken m. Zal best wennen zijn weer terug naar het kikkerlandje en terug naar de werkende tijd...
  4. Oma opa:
    15 juli 2019
    Fijn dat we jullie weer in ons midden hebben 6 augustus jullie met zoveel verhalenmaar belevenissen van heb ik joudaar die pakken ze nooit meer van jullie af nou schatten geniet nog even in de filipensen kus opa en oma
  5. Oma Joke,:
    15 juli 2019
    Hoi lieverds fijn dat jullie naar huis komen hiep hiep hoera,
    Ik verlang naar jullie liefs oma Joke.xxx