Watervallen😍

16 januari 2019 - Puerto Iguazú, Argentinië

Na nog een dag in Sao Paulo en een paar dagen in Curitiba ( waar we vooral veel de grote steden hebben verkent en hebben rondgelopen).

Zijn we afgelopen zondag na een 9 uur durende nachtbus in Foz de Iguazu aangekomen. Deze plaats ligt aan de grens van Argentinië. De rivier is de grens tussen Brazillië en Argentinië. En in een deel van die rivier zijn er heel veel watervallen te zien. Je kan deze watervallen van de Argentijnse en Braziliaanse kant bekijken. Kiezen naar welke kant je gaat is lastig en je hoort van iedereen tips en je maakt de afwegingen. Wij besloten eerst naar de Argentijnse kant te gaan en vervolgens daarna te beslissen of we de volgende dag nog naar de Braziliaanse kant zouden willen gaan.

De Argentijnse kant kon je doen met een georganiseerde tour vanuit het hostel waar we zaten. Joey en ik kozen er toch liever voor om het zelfstandig te doen aangezien het de helft van het geld zou kosten en vooral omdat je dan lkkr op je eigen tempo kan rond lopen. De mensen van de receptie zeiden dat het een lastig iets was om zelfstandig te gaan omdat de bus niet op je wacht bij het oversteken van de grens en je vervolgens 2 x heel lang moet wachten op de bus of weer een nieuwe bus moet nemen en weer opnieuw moet betalen. Maar goed wij wilden het toch zelf proberen.

En zo begon maandag ochtend heeeeeel vroeg ons avontuur!

Om 4:30 stonden we op en om 5:30 zaten we bij de bushalte. De entree zou om 08:00 open gaan in Argentinië dus wij dachten alle tijd. De goede bus nemen was nog even lastig uiteindelijk zaten we om 06:15 in een bus die richting de grens zou gaan. Vanaf daar moesten we dan weer wachten op een nieuwe bus. Joey en ik besloten te lopen. Bij de grens waren we zo aan de beurt bij de paspoort controles.

Vanaf daar zijn we weer een nieuwe ervaring aan gegaan; liften👍

En ja hoor na nog geen minuut hadden we al een truck die voor ons stopten, Joey kon het niet geloven dat het zo gemakkelijk ging😄👍

Vanuit de truck konden we heel goed het mooie uitzicht over de rivier zien omdat we zo hoog zaten.

Het was inmiddels weer ongeveer 6:15 aangezien we in Argentinië 1 uur terug de tijd in gingen. (Waar we op dat moment ook pas achter kwamen hihi, mooi nog meer extra tijd).

Vanaf de grens was het ongeveer 45 min lopen naar het busstation in Puerto Iguazu en vanaf daar konden we dan een bus nemen naar de plek van de watervallen.

Rond 7:30 waren we dan eindelijk daar nog even wachten tot de loketten open gingen dan konden we naar de watervallen, er stond al een flinke rij kan je nagaan 30 minuten voor openen( maargoed dat we dat uurtje tijdsverschil mee hadden).

Vervolgens  zaten we zo in het eerste treintje. Missie volbracht!!

Het treintje bracht je naar de Devils Troat een reusachtige waterval uit het niks, precies boven die waterval konden we staan en werden we helemaal zeiknat (gelukkig waren we voorbereid met poncho’s en waterschoenen/slippers) van het water wat weer terug omhoog kwam van de enorme kracht waarmee het naar beneden kwam zetten.

De plek waar de watervallen zijn is heel groot dus na de eerste plek waar we de watervallen van heel dicht bij konden zien gingen we door naar 2 andere routes die je kon lopen. En onderweg kwamen we 10 tallen watervallen tegen! Eerst liepen we over de lagere route langs de watervallen en daarna langs de bovenkant. Tijdens al deze routes kwamen we ook nog eens allerlei dieren tegen😃 prachtige vlinders, reusachtige spinnen, dode boom krekels(gevangen door de mieren en spinnen), aparte soort vogels (een aantal hingen langs de watervallen soort uilachtige vogels maar heel klein), hele grote vissen, salamanders, gecko’s (die vlinders aant vangen waren) Rode neusberen (hele brutale soort van wasbeer, nog nooit eerder gezien) enn opeens was daar ook gwn een krokodil!!! dit hadden we echt nooit verwacht zo bizar!! Gelukkig lag die wel in het water en stonden wij hoger😇

We hadden van te voren wel gehoord dat er hier en daar wildlife te zien was en ook gelezen dat er in 1997 een man aangevallen was door een jaguar hier bij de watervallen😳

Na de meeste routes te hebben gelopen langs de watervallen was het weer tijd om terug te gaan naar Brazilië.

En weer alles ging soepel! Wat een geluk! De bus naar het busstation(onderweg terug zagen we nog allemaal borden met pas op overstekende ocelot of jaguar😳😳) even wat gegeten daar aangezien het alweer rond 13:30 was. Lopend vanaf het busstation naar de grens en daar weer een lift gehad dit keer van een man met een auto en nog zat plek over voor ons😄

Eenmaal weer in Brazilië weer een stukkie lopen en de laatste bus richting ons hostel.

Uitgeteld en 20 km verder belande we in ons favoriete koffietentje om de hoek van het hostel.

Al met al alles top verlopen en een geweldige dag gehad!!

Savonds besloten de volgende dag weer vroeg op te gaan en toch ook nog de Braziliaanse kant te bekijken.

We hadden zo onze twijfels omdat we al zo voldaan waren van de Argentijnse kant.

De weg naar de Braziliaanse kant was echter een stuk gemakkelijker.

We dachten als we dan gaan, gaan we ook goed! Super vroeg op en als 1 van de eerste aankomen. ( tot nu toe hebben we hier veel meegemaakt dat het in de ochtend prachtig weer is en in de middag nog wel eens een heftige bui kan vallen of wat meer dicht trekt dus s ochtend was onze voorkeur).

En weer een missie geslaagd! We waren de eerste in de rij en zaten in de eerste bus richting de plek van de watervallen.

Wat waren wij blij dat we gekozen hadden om toch te gaan! Direct bij het uitstappen zagen we een prachtig uitzicht met heel veel watervallen en regenboog en al; WAUW!

En omdat we in de eerste bus zaten konden we vervolgens heerlijk overal rustig blijven kijken en op ons gemak langs de rivier lopen langs alle andere watervallen. De uitzichten leken elke keer mooier en mooier te worden.

Het was grappig om vanaf deze kant te kunnen zien waar we hadden gelopen aan de Argentijnse kant.

Ook langs deze route kwamen we weer allemaal dieren tegen; een aparte soort vogel, schildpad en een soort grote lizard.

Aan de Braziliaanse kant konden we nog meer watervallen zien die we nog niet hadden gezien aan de Argentijnse kant.

Er was ook bij een deel van de watervallen een brug met platform waardoor je tegelijkertijd onderaan  en bovenaan de watervallen stond. En ook hier werd je zeik en zeik nat van die enorme kracht waarmee het water naar beneden kwam zetten. En die regenboog of wat regenbogen over de watervallen heen en op een geven moment was de regenboog bijna helemaal rond, nog nooit gezien zoiets! GEWELDIG!!

Als laatste om het nog geweldiger te maken dan het al was kon je ook nog met een lift omhoog en alles van bovenaf zien. Opnieuw weer een heel mooi uitzicht!

De dag afgesloten met een lekkere lunch in het stadje waar we verbleven, een fijne avond in het hostel waar we weer veel leuke nieuwe mensen hebben ontmoet en tot slot een lekkere douche en klaar om te slapen in ons stapelbedje in de 6 bed dorm.

Wat een geweldige 2 dagen😍

Na deze hele mooie afsluiting in Brazilië zijn we vanochtend weer vertrokken naar Argentinië om vervolgens door te gaan naar Uruguay. Nu zitten we voorlopig nog te wachten op de bus.

Veel liefs vanuit Puerto Iguazu, Argentinië🙂

ps. Foto’s volgen nog want uploaden lukt nu niet meer. Xxxx

1. Cora Spaan:
    16 januari 2019
    Dit klinkt al mooi ! Ben erg benieuwd nr de foto’s ... wat een avontuur😛😘
  2. Saskia:
    17 januari 2019
    Jeetje wat ben ik jaloers. Lijkt me helemaal geweldig
    Ben zo benieuwd naar de foto.s
    Super hoor..😘😘😘
  3. Anne-Marie:
    18 januari 2019
    Wat een avontuur, heb net even je verhalen gelezen zeg, super
  4. Ineke:
    21 januari 2019
    Geweldig wat gaaf
  5. Oma Joke,:
    28 januari 2019
    Wat maken jullie mooie natuur mee die watervallen heb ik op de app gezien.
    Mooie avonturen, veel plezier.