Van Zuid naar Noord.

26 maart 2019 - Santiago, Chili

In Chili is het heel makkelijk; je reist van het noorde naar het zuiden of van het zuiden naar het noorden zoals in ons geval, want Chili is eigenlijk een hele lange reep langs de kust in Zuid-Amerika en natuurlijk kan je ook stukjes van west naar oost en van oost naar west reizen maar deze stukken zijn in vergelijking tot andere landen hiero heel gemakkelijk te overbruggen. Ook is er bij een aantal stukken in het zuiden van Chili maar 1 weg van dorp naar dorp.

Ideaal voor ons nieuwe avontuur; hitchiken!

Of anders gezegd liftend van dorp naar dorp. We hebben dit een aantal dagen gedaan en het was heel leuk om allerlei locals te ontmoeten die je graag mee nemen naar het volgende dorpje of kruispunt terwijl ze onderweg naar hun werk, huis, vrienden of zelf in eigen land op vakantie zijn!

Iedereen had wel iets leuks over Chili te vertellen (wij natuurlijk weer aan de bak met ons inmiddels 3 woord zinnen Spaans...). Sommige stopten zelfs onderweg voor ons om een waterval te bezichtigen en of om foto’s te maken van mooie uitzichtpunten!

Vaak hadden we zo 3 liften per dag en dan waren we in het dorpje aangekomen wat we van te voren voor ogen hadden. Soms sta je uren te wachten ( vaak met nog een aantal andere hitchhikers, wat nog best gezellig was ook) en soms wordt er terwijl je nog aan het lopen bent alweer gestopt voor je!

Tussendoor is er in de dorpjes van alles te doen, zo zijn we gwn door het dorp langs het meer aan het lopen en zien we opeens een of ander beest in het water, wij gissend van grote vis tot monter van lognes tot duiker🤣 (bleken het niet 1 maar 2 zeehonden te zijn, want het was dus niet een meer maar uitmonding van de zee😅) verder is er vooral veel hiken (wandeltochten) over de bergen te doen. Joey heeft een hele mooie “hangende gletsjer gezien met daar uit komende watervallen!!! Hij vond het (ik citeer) best mooi maar niet mooier dan de andere dingen die we al gezien hebben en het was regenachtig en modderig; vieze blubberzooi. Maar ik heb gelift en werd meegenomen door boswachters in een soort patrouille auto (ik zat letterlijk achter de tralies). Dus al met al een leuk een ervaring (vooral de auto). (Dit was wat joey allemaal letterlijk zei).

Eigenlijk hebben we tot nu toe alleen maar hele lieve en aardige Chileense mensen ontmoet niet alleen tijdens het liften maar ook in de  hospedajes (een soort hostel maar dan meer een huis wat de mensen met je delen) waar we verblijven.

Zo kwamen we bijvoorbeeld een keer aan in zo verblijf en kregen we direct koffie/thee met koekjes en broodjes voorgeschoteld helemaal gratis en voor niks.

Verder zijn de routes van dorp naar dorp heel mooi hier. En zijn we ook nog met een grote boot naar een eiland, Chiloe geweest. En bij vertrek opeens dolfijnen naast de boot! Dit soort dingen blijven bizar en als een stel kleine kinderen hingen we weer over de railing😇😄

Vanaf het eiland zijn we via wat grotere steden met de bus verder richting het noorden gereisd. Onderweg nog bij een stad aan de kust, Viña del Mar geweest waar ze allemaal oude kasteel achtige huisjes hadden onderandere ook ons hostel en 1 oud kasteel aan de zee met binnen in een museum (wat niet echt ons ding was) en pelikanen rond om het kasteel in de zee (wat we wel heeeel interessant vonden haha). Daar in een sjiek restaurant langs de zee lunch/diner gehad en de overheerlijke ceviche met zalm(een typische gerecht van hier) uitgeprobeerd hmmm.

Inmiddels zijn we alweer beland in Santiago een grote stad tussen de hoge bergen. Hier hebben we vooral veel gelopen en verkent onderandere door een walkingtour te doen hahah super burgerlijk maar deels wel interessant, althans bij voor baad dan. We keken erg uit nr alle interessante verhalen over de geschiedenis van Santiago, Chili maar uiteindelijk hadden we beter kunnen googelen🤭. Maar ach we hadden weer wat km gelopen en toch weer veel mooie gebouwen en pleinen gezien.

Verder hier nog een keer 1 van onze favoriete broodjes  gegeten de”Italiano completo”(een hotdog met dus een worstje en stukjes tomaat, avocado en een soort mayo) gegeten hmmmmmm.

Ja Chili blijft echt ons ding!

En strakjes de bus weer richting dit keer het Noorden van Argentinië, Mendoza.

Liefssss Joey en Nada

1. Oma opa:
    27 maart 2019
    Ja chili zal wel mooi zijn wat natuur aangaat jullie hebben weer genoten en lekkere hapjes maar wat zullen jullie slank zijn geworden al dat lopen nu op naar menora liefs van opa en oma
  2. Saskia:
    27 maart 2019
    Jullie maken wat mee he. En ook zo leuk die band op straat. En ze speelden nog goed ook.