Afsluiter met The Great Big White!!

9 juni 2019 - Hermanus, Zuid-Afrika

Onderweg naar de volgende plek zijn we naar het np bontebok geweest waar je dus nog de bontebok kan zien, van deze soort bok leefde er nog maar een stuk of 30 toen ze besloten er een np van te maken om het uitsterven van de bontebok te voorkomen.

Eenmaal in Hermanus in een heel leuk hostel gezeten en een mooie route langs de kust gelopen om walvissen te spotten, helaas geen walvis gezien.

Van Hermanus door naar Kaapstad.

Daar de stad verkent onder andere de haven en Tafelberg die de 2e dag ook te zien was omdat het niet zo bewolkt was. Vanuit Kaapstad naar het Robben eiland geweest wat wel leuk en interessant was we hadden goede gidsen die veel leuke weetjes vertelden, 1 van de gidsen had ook zelf op robben eiland vast gezeten en vertelden bijv hoe zijn dag eruit zag en in wat voor cel hij zat, ook liet hij ons zien in welke cel Nelson Mandela had gezeten.

Verder zaten we in Kaapstad in een gezellig hostel en hadden we 2 leuke avonden gehad 1 gwn int hostel en 1 avond wezen stappen.

Uiteindelijk zijn we nog terug geweest in Hermanus omdat het dit keer mooier weer was hadden we meer kans om walvissen vanaf de kant daar te kunnen zien. Helaas hadden we weer geen walvissen gespot.

Naast elke grote stad heb je townships (sloppenwijken) en in die naast Hermanus zijn wij geweest. Samen met een man die daar woont, hij leidde ons rond door de township en vertelde over de wijk en beantwoorde onze vragen. Ook legde hij uit dat we niet zonder hem op eigen houtje deze wijk in kunnen lopen omdat de mensen daar dan anders kunnen reageren op ons (helaas is er nog steeds grote verdeeldheid tussen donkere en blanke mensen in Z-A). En dat merkte we wel toen we daar liepen mensen wilden ons begroeten en op de foto met ons maar ook wilden ze meer van ons en vaak sprak Willy (de man met wie wij waren) dan met ze (hij maakte er een grapje van of iets) en dan liepen we weer verder. De middag daar was dus aardig indrukwekkend en we verlieten de township met een heel dubbel gevoel...

De volgende dag stonden we heel vroeg op en hebben vanaf een plaatsje verder op een boottocht gedaan om haaien te kunnen spotten. En daar hadden we meer geluk mee de ene na de andere haai die gezellig langs kwam zwemmen, dit waren eerst steeds “bronzies” bruine haaien tot daar opeens “The Great Biq White” (de witte haai) uit het niks te voorschijn kwam!!! Super gaaf,  hij sprong zelfs helemaal omhoog vanuit het water en bleef daarna een beetje aan de opervlakte waardoor we uhm goed konden zien!

Na deze super gave afsluiter in Z-A zijn we via een mooie route langs de kust terug naar Kaapstad gereden. Onderweg gestopt bij een pinguïn kolonie en bij Kaap de goede hoop.

En de laatste 2nachtjes vertoefd in een appartement helemaal voor ons zelf (gwn goedkoper dan een hostel) (met bad en Netflix) dus daar lekker gechild op de bank met kacheltje aan en Netflix op😏

De laatste nacht midden in de nacht opstaan om de auto na een maandje weer in te leveren en te vliegen naarrrr de Filipijnen!!!

1. Cora Spaan:
    26 juni 2019
    Dus Mooi ervaring en indruk van afrika gekregen !
    Liefs Mama
  2. Oma Joke,:
    27 juni 2019
    Dit waren weer mooie ervaringen,interessant,waar mandela gevangen heb gezeten en de Tafelberg en natuurlijk weer die bijzondere beesten.Liefs xxxoma Joke,