Dingen in Zuid-Afrika, Swaziland en Lesotho.

10 juni 2019 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Zuid-Afrika:

1.Waarom maken ze een golvende handbeweging langs de weg?

—>waarschijnlijk om te liften maar andere steken daar weer hun hand of vinger voor op..

2.Ze hebben hier en daar een Waterpomp.

—>mensen van ver lopen met lege emmers om water te halen.

3.De wegen zijn zo nu en dan een dingetje..

—>veel gaten, kiezelsteen wegen.

4.Overal kapbomen.

—>niet overal eigenlijk maar vooral het oostelijke stuk na Johannesburg.

5.Veel verschillende talen.

—>Wel 11 soorten. De hoofdtaal is Engels en de 2 meest voorkomende zijn Zoeloe en Afrikaans (wat heel erg lijkt op t Nederlands).

6.Waarom is er zoveel mist in de verte (vooral in Johannesburg en omgeving)?

—>eigenlijk niet meer uitgezocht, het was vooral in en rondom Johannesburg dus misschien was het wel smok.

7.Veel wilde dieren😍

—>zelf als we niet in de nationaal parken rijden kijk je soms verschrikt naar de bosjes omdat je denkt een leeuw te zien hahah!

8.Zijn de merken pep en vodacom afgeleid van   Zeeman en Vodafone?

—>vooral de kleuren en vormgeving en de producten die ze verkopen zijn erg hetZelfde

9.De mensen hier hebben van Nature ritme!

—>geweldig om hele kleine kinderen lopend op straat te zien en als er dan ook maar een deuntje voorbij komt, automatisch te zien bewegen.

10.Mensen zeggen je allemaal gedag en vragen hoe het met je gaat.

—>soms is het natuurlijk gwn maar een gewoonte maar veel mensen zijn ook oprecht geïnteresseerd waar we vandaan komen en in onze reis enzo, heel leuk om zo met locals hier en daar een praatje te hebben!

11.Grappige plaatsnamen.

—>Loskop, Nelspruit, Woestalleen, Weltevreden, Geluk, Graskop, Dagaboers nek, Beenleegte, Humansdorp, Mondplaas, Suurbron, Palmmietvlei, Koomansbos, Hoekwil, Langverwacht, Welbedacht, Opsoek, Platheid, Kleinmond, Fisherhaven.

12.ze hebben hier grote boterkuipen!

—>groter dan een bak druiven.

13.ze hebben hier Nando’s!!!

—>schijnbaar is het dus een keten van zuid-Afrika maar in Londen was de Nando’s beter!

Swaziland:

1.Veel lopende mensen.

—>kinderen naar en van school, vaak vrouwen om water te halen..

2.Veel kapbomen.

—>hele bergen vol met bomen en hier en daar plat gebrander velden voor weer een nieuwe lading bomen.

3.Interessante cultuur.

—>bij uitleg van de cultuur konden we ons sommige dingen echt niet voorstellen en dat het dan voor hun wel werkte. Ook het dansen en zingen wat een groot deel is van hun cultuur is mooi om te zien al die mensen hebben gwn ritme en kunnen zingen!!

4.gespikkelde koe

—>nog nooit eerder gezien en ook nog met veel hangend vel/huid.

Lesotho:

1.Armoede.

—>Je ziet mensen savonds als het kouder wordt vuurtjes op straat maken omdat ze op straat leven.

2.Het land bestaat uit veel bijna alleen maar bergen.

—>Hele mooie bergen!!

3.Veel herders!

—>stukje terug in de tijd als je die zo ziet rondlopen..

1. Cora Spaan:
    27 juni 2019
    Heel mooi land om doorheen te reizendus!😊
  2. Saskia:
    27 juni 2019
    De foto.s zijn weer schitterend hoor. Echt vet
  3. Oma Joke,:
    27 juni 2019
    Je hoef hier niet met je E-Bike te fietsen.
    Prachtig land dat hebben jullie ook weer meegemaakt.
    Lieverds tot gauw,dikke kus van Oma Joke.