Back in Asia!!!

30 juni 2019 - Manilla, Filipijnen

Wat een heerlijk idee vonden we het om weer naar Azië te gaan. Niks geen kachel meer nodig, alles stukken goedkoper en lkkr rond rijden in taxi’s of op de motorscooter.

En Eenmaal aangekomen in Azië dit keer in de Filipijnen in de stad Manila voelde het direct weer helemaal als ons 2e thuis☀️😄

Onze vlucht van Kaapstad-Johannesburg-Hongkong-Manila duurde ongeveer 20 uur en beide amper geslapen dus we waren alweer ruim 24 wakker🤪In ons hotel aangekomen viel ik knock-out op neer op bed en heb tot de avond geslapen, Joey was ondertussen de wijk aant verkennen en had er alweer een massage opzitten😄

S’avonds samen der op uit en een lekker rijst gerecht gegeten🥰Daarna beide knock-out op bed en klokje rond geslapen😴

De volgende dag naar het centrum. Dat was nogal een onderneming.

Vanaf het begin:

Er rijden hier dus Jeepneys (soort lange jeep tuktuk), motorscooters, tricycle (motorfiets met zijspan) en auto taxi’s rond aan openbaar vervoer. De Jeepneys zijn het goedkoopst en je zit er met een stuk of 20 personen in (zelf als je denkt er kan niemand meer bij... passen er nog 5..). Bij de motorscooters zit je achterop en ben je vaak het snelst omdat ze overal tussen door kunnen. Tricycles kunnen ongeveer 3 personen mee (2 in zijspan en 1 achterop bij de bestuurder, vdaag ook gezien met 5p nog 2 ergens zittend aan de achterkant van de zijspan..). Auto Taxi’s zijn vaak het duurst (tenzij ze je met een tricycle veel te veel vragen..) je hebt auto taxi’s met meter of via grab (de uber van hier).

Wij wilden wel met een tricycle dus wij vragen, maar de  tricycle ging niet vanaf onze wijk naar het centrum dat was te ver weg. Dus dachten we nou dan gaan we met een Jeepney.. we zagen een aantal mensen op dezelfde plek steeds instappen in Jeepneys, dus wij daar ook maar gaan staan. Via een man van de tricycle wisten we ongeveer welke richting we een jeepney moesten hebben (de naam verstaan en vervolgens onthouden was lastig..). De eerste paar keer vroegen we aan de chauffeur van de Jeepney of dit de jeepney was die we moesten nemen maar te veel vragen werkte niet en als het te lang duurde reed ie gwn weg. Dus 3e poging gewoon maar instappen (net als de locals) in de jeepney waarvan wij dachten dat het de goede was en vervolgens kijken wat de andere betalen en hetzelfde betalen. Wat ook weer grappig gaat dat betalen; iedereen geeft elkaars geld door aan de chauffeur en via dezelfde rij krijg je ook weer je wisselgeld terug..(hahha niks geen kaartje van te voren kopen dus). En zo jeepney kost dus ongeveer 10php(philipines pesos) per persoon ( ongeveer 0,20 eurocent).

Eindelijk zaten we dan hopend de goede kant op te gaan 😆. Elke keer als er iemand bij kwam schoven we dichter tegen elkaar aan en zoals ik al zei.. denk je dat er niemand meer bij past, dan passen er nog 4..😑

De locals die ook in de Jeepney zaten hielpen ons allemaal en het bleek dat we nog 1 overstap nr een andere jeepney moesten maken. Heel lief liep een vrouw helemaal met ons mee nr de volgende juiste jeepney en had doorgegeven aan deze chauffeur waar we er uit moesten. Dusss dat was me een ritje wel in het Filipijnse systeem😅

Tijdens deze rit kwamen we er ook achter dat men hier in de Filipijnen hier en daar Spaanse woorden gebruiken, zoals Parra=stop in de jeepney als ze er uit wilden.. huh..

Even later tijdens een bezoek in Fort Santiago een soort museum in Manila centrum. Kwamen we er dus achter dat de Filipijnen een aardige tijd een kolonie van Spanje is geweest.. aaaha!

Vandaar dus ook die philipines pesos...

Verders hebben we lekker de toerist uitgehangen en hebben we dus musea, kerk, parken bezocht/bekeken.

Ennnn drna ja weer terug nr ons hotel, door dat we het systeem nu een klein btje snapten ging het iets makkelijker we zijn er uiteindelijk weer gekomen. Met eerst een trycycle naar de plek waar de Jeepneys vertrokken en weliswaar maar 1 jeepney: Parra roepen en zo gestopt vlak achter ons hotel!!!😃

S’avond de dag geëindigd met een massage en de volgende dag lannnnng uitgeslapen en de dag weer begonnen met rijst, later weer een massage en savonds onderweg nr het hotel begon het te hozen (wij schuilen precies naast een Spa..) duss een goede reden voor nog een massage😇

De volgende dag vroeg op en een grab gepakt naar het vliegveld, want we vliegen vandaag naar een van de eilanden van de Filipijnen. We  waren veel te vroeg op het vliegveld dus je raad het al tijd voor massage (dit keer van blinden mensen weer eens wat nieuws).

En dat waren onze eerste dagen in Azië😄🥰(Filipijnen).

Liefsss Joey en Nada

1. Saskia:
    30 juni 2019
    Hahahaha al die massage.s. lekker hoor
  2. Oma Joke,:
    7 juli 2019
    Jaa jullie hebben wel weer heerlijk genoten en de bevolking mee gemaakt en wat goed koop zo'n ritje naar de stad.Dat komt goed uit zo aan het bijna einde van de reis.lieverds geniet van het leven!!!Oma joke
  3. Anja:
    7 juli 2019
    Wat heerlijk zo vaak een massage te kunnen nemen! Zou willen dat het in NL ook zo betaalbaar zou zijn voor iedereen. Daar worden we een stuk relaxter van met z'n allen!
    Gelukkig nemen jullie die energie straks mee naar huis :-)