Wat een dans!!

25 mei 2019 - Lobamba, Swaziland

Na ons safari avontuur in kruger gingen we door naar weer een nieuw land; Swaziland, dit land ligt tussen Mozambique en Zuid-Afrika in.

Richting de grens was de weg vol met gaten en begon het op te vallen dat heel veel mensen aan het lopen waren (gaat waarschijnlijk net zo snel als met de auto vanwege al die gaten😝) en eenmaal over de grens nog meer, uit school, uit werk, water halen, boodschappen doen alles lopend!

Eind van de middag kwamen we aan bij een hostel en we hadden geluk want ze hadden nog plek! Even later kwamen er meer toeristen aan en ontdekten we dat er een heel groot festival zou zijn de volgende dag (al uitverkocht dus wij konden niet daar naar toe om te kijken of we het wat vonden ofzo) maar wel al een aantal mensen vanuit Zuid-Afrika, Lesotho en Swaziland zelf die daar speciaal voor kwamen en in hetzelfde hostel verbleven. Dat was erg leuk om al die mensen te leren kennen, de hele avond hebben we gezellig rond het kampvuur gezeten!

De volgende dag begonnen we is een keer met uitslapen en rustig aan opstaan (aangezien de afgelopen week 4/5uur opstaan was) heerlijk!!

Na het ontbijt gingen we naar een NP (Nationaal Park) waar je wel de auto uit mocht en kon rondlopen. Het was een mooi park met oranje paden, mooie bergen, zwijntjes, verschillende soorten hertjes, apen, zebra’s enz (alleen maar niet levensgevaarlijke dieren vandaar ook dat we er mochten rondlopen).

Na een stuk te hebben rondgelopen zijn we verderop naar de Cultural Village (een dorp die nog behouden wordt zoals het vroeger was) toe gegaan.

Hier als eerste naar een mooie waterval toe gelopen, onderweg kwamen we nog mensen tegen die heel vriendelijk ons de weg wezen (wat we tot nu toe ook steeds in Z-A mee maakten, iedereen is heel vriendelijk!).

En na de waterval gezien te hebben zou er ergens in het dorp een optreden komen van een traditionele swazi dans met zang.

Dit was echt heel leuk en indrukwekkend om te zien!! De eerste 10 min zaten we vol verbazing te kijken, want dit hadden we echt niet verwacht. Het optreden werd gedaan door allemaal jongere en 1 wat oudere vrouw, allemaal gekleed in traditionele kleding. Ze begonnen met keiharde slag op trommels en vervolgens gezamenlijk gezang. Daarna begonnen ze rustig aan te dansen tot op een zeker moment waarbij eerst de mannen vol menskracht met hun benen helemaal omhoog tot het hoofd gingen en zo snel dat het eigenlijk alleen op film te zien is!!! Tussen door bleven alle dansen die ze deden interessant en later gingen ook de vrouwen met hun benen tot hun hoofd de lucht in (dat doen wij hun niet na!). Wat een dans!!!!

Met de mooie zang en gebaren vertelde ze een soort verhaal (waarvan wij natuurlijk geen woord verstonden)(wel werd er soms door de andere mensen die ook aan het kijken waren wat vertaald).

Wat ook nog grappig was is dat de andere mensen die kwamen kijken naar deze dans verbaasd waren dat er “witte mensen” waren (wij dus) (de man riep oh there are white people here!). In Swaziland zijn er schijnbaar niet zo vaak witte mensen, sws wonen er volgens mij minder blanke dan in Zuid-Afrika.

Nadat de dans was afgelopen werden we rond geleid door het cultureel dorp wat dus nog helemaal in de oude staat van vroeger wordt gehouden. Een vrouw vertelde van alles over het dorp; hoe ze daar vroeger leefde, wat de regels waren, wie de baas was (oma!😀), hoe je de soorten huizen kon herkennen, wie waar woonde, de eeuwen oude tradities, omgang met elkaar, hoe ze kookte enz. Allemaal super interessant.

En toen werd het alweer bijna donker.. en donker betekend in Afrika naar je verblijf plek gaan. Het was rond 18:00 donker dus ook een mooie tijd om lekker terug naar ons hostel te gaan en wat te eten. Tijdens deze reis koken we weer vaak zelf voor een aantal dagen en zo kunnen we altijd weer even een paar dagen vooruit. Voor vanavond hadden we nog lekkere (al zeg ik het zelf😌) Jaasaa (rijst met kip ui en wortel) over hmmmm🤗

Inmiddels was het hostel ook aardig vol gelopen (zeg maar gerust vol vol!). Overal zat het vol met mensen die allemaal naar het festival gingen en deze avond in het hostel aankwamen en gezellig een drankje gingen doen. Ook weer leuk voor ons want we leerden weer allerlei locals kennen.

Slapen ging iets lastiger aangezien we in een dorm lagen in een vol hostel waar mensen niet echt bepaald van plan waren te gaan slapen en of niet meer weg konden.. of weer terug kwamen van het festival. Achja welkom in het hostel leven hè (zijn we wel btje gewend nu)...

Na dit rumoerige nachtje maar vroeg opgestaan en verder op pad weer richting Zuid-Afrika.

Groetjesss uit Swaziland, Joey en Nada xx

1. Saskia:
    12 juni 2019
    Ontzettend leuk om het allemaal mee te maken.
  2. Oma Joke,:
    13 juni 2019
    Hallo Nada en Joey,
    Het lijkt me wel heel relaxst in Swaziland zo te lezen mooi.
    Ik hoorde dat Jullie al weer op weg zijn naar de Fillipijnen.
    Op naar het volgend avontuur.
    Veel liefs,Oma Joke.
  3. Oma opa:
    16 juni 2019
    Lieve s wat een avonturen weer en ook de andere kant van het leven de eenvoudigheid en armoe als jullie weer in Nederland zijn ga je de rijkdom waarderen ga weer verder genieten opa en oma vette kus