De liggende neushoorn🦏

27 mei 2019 - Drakensbergen, Zuid-Afrika

Aangekomen bij St. Lucia een stadje langs de kust,, dus eerst maar is even het strand bekijken en voelen hoe koud de zee is.. Dit viel eigenlijk mee maar het was te koud om te zwemmen want het is hier nu herfst. Wel grappig Joey en ik hebben binnen 12 mnde tijd nu al voor de derde keer dat we herfst en een klein stukje winter meemaken. Overdag als het zonnetje schijnt kan de temperatuur wel aardig oplopen dus dat is wel lekker!

In ons hostel sliepen we in een tent op een dakterras met overkapping... is ook weer iets nieuws haha. Voelde totaal niet als kamperen, normale bedden, elektriciteit, genoeg warme dekens, alleen de wc was beneden.. eigenlijk voelde het net alsof je je eigen kamertje had maar zonder dikkere muren.

En daar gingen we weer hoor, 4 uur opstaan en op naar weer een nieuw NP genaamd Hluhluwe. Dit NP staat bekend om zn aantal neushoorns dus Joey en ik zaten weer helemaal vol smart in de auto!!!

Dit np is in vergelijking met np kruger veel kleiner en heeft veel meer bergen en heuvels, leuk om dus soms wat beter in de verte te kunnen kijken.

Nog maar net in het np zagen we meteen een groepje van 4 of 5 neushoorns!!! Ze stonden midden op het pad gewoon maar wat te staan.

Het zijn echt prachtige aparte beesten; hun lichaam lijkt een beetje op een olifant de bouw is wat gespierder en minder hoog en hun kop is zo apart met die hoorns er op en oren die lijken op de oren van een nijlpaard. De neushoorns die wij gezien hebben zijn witte neushoorns en die hebben allemaal een platte lip/bek. Even later zagen we weer een ander soort hert die we nog niet eerder hadden gezien, ook mooie dieren!!

In dit np leven naast de vele neushoorns ook net als in np kruger veel andere soorten wilde dieren en ook dus net als de neushoorn zelf veel levensgevaarlijke dieren. Dus het was weer een heel dagje in de auto, niet te hard rijden en absoluut niet uitstappen!!

Later zagen we in de verte nog een neushoorn, dit keer met een jong😀

Verder heel veel leuke zebra’s die prachtig poseerde voor de foto en communiceerde met Joey....🤣(Joey die probeert zebra geluiden te maken met beweging en al er bij (lees schuddend hoofd😂) ze reageerde wel echt op uhm hihi!).

S’avond terug in het stadje St. Lucia gingen we  een keer lekker uit eten en hopelijk nijlpaarden (die daar schijnbaar vaak savonds over de straten lopen) zien. Maar dit gebeurt vaak alleen als het regent dus ze waren er niet (niet dat je echt kan blijven staan als ze er rondlopen.. mrtoch🤓).

De volgende ochtend weer op naar het hluhluwe np weer in de hoop om vooral nog meer neushoorns te zien maar ook andere dieren natuurlijk.

En jahoor daar waren er 2, gezellig in de bosjes aan het ontbijten. Eerst waren we met nog 3 andere auto’s aan het kijken naar de neushoorns maar al snel waren Joey en ik alleen over en het kijken nog steeds niet zat. Gelukkig maar, want nadat de 2 neushoorns waren uitgegeten gingen ze op pad heel grappig om ze zo zien rond te lopen. Vooral het zien van een neushoorn die van een heuveltje afrent hahha.. ennn te zien dat ze dus blijkbaar allemaal op dezelfde hoop poepen.. (we dachten al elke keer wat poepen die beesten hier gigantisch, maar het is dus niet van maar 1 neushoorn..).

Na al dat eten, rennen en poepen ging er 1 neushoorn met een diepe zucht er is even lekker bij liggen(zo ver die kon liggen dan hahah) !!!! En ook dat was hilarisch om te zien, want door dat zo’n beest zo groot is kan die amper liggen haha, half op zn zij dat was t😆

En daarna gebeurde er niet veel meer dus zijn Joey en ik weer verder gereden😁

Tot slot zagen we nog een hele mooie slang languit over het pad en kronkelend naar de overkant gaan, ook weer leuk om te zien.

Na dit 2e en laatste bezoek aan het hluhluwe np gingen we verder door naar het midden van het land. Onderweg hier naar toe hebben we hier en daar wel even zwetend in de auto gezeten.. niet door wilde dieren die ons om de oren vlogen.. (we waren niet meer in een np dus dat kon niet meer althans hier en daar wat apen dat wel!) maar door de kiezelstenen en grote verstopte keien die onder de auto door zo nu en dan tegen de bodem knalden, hopend dat we niet vast kwamen te zitten en of schade zouden rijden😰!!

Maaaaar we hebben het gered en de auto ook trouwens😃!!!

Die middag aangekomen in een plaatsje Drakensbergen waar we in een rondnavel (rond huisje met rieten ronde puntdak) verbleven meeeeeetttt onze eigen braai plek (Afrikaans voor bbq plek). Dus wij inkopen doen bij de supermarkt en hout bij mensen die dat langs de weg verkochten (overal hier langs de weg verkochten ze brand hout, wrnlk omdat er best wel veel mensen een openbaarde hebben inplaats van kachels).

En vervolgens ging Joey proberen de braai aan te krijgen en kampvuurtje te maken (met nadruk op proberen hahah; braai gelukt, kampvuurtje🔥helaas niet hè lieffie).

Maar uiteindelijk dus lekker gebraait samen en heerlijk geslapen in de rondnavel😄

Liefs Joey en Nada xx

1. Oma Joke,:
    16 juni 2019
    Mooi die neushorens en zo dichtbij,wat maken jullie mooie momenten mee ,en de bevolking zo vriendelijk.
    Ja zo zie je de wereld op een heel andere manier, goed dat jullie er voor gekozen hebben om te reizen.Hier hoor je heel veel negativiteit over hoe het in de wereld toe gaat,zo maak je de mooie wereld mee lieverds geniet.xxxliefs