Dingen in Bolivia.

20 april 2019 - La Paz, Bolivia

Daar zijn we weer met onze vragen/bevindingen/ervaringen! Dit keer zijn het er wel heel veel 🤓

1.Op elk busstation klinkt een soort gezang door mensen die buskaartjes verkopen allemaal met hun eigen bestemming.

1.Best leuk eigenlijk en ook handig.. als je de stad namen herkent..😅

2.En op elk busstation betaal je 2 bolivianos fee per persoon omdat je gebruik maakt van de terminal.

2.Terwijl je ook voor de wc enzo moet betalen en er soms nog geen minuut bent geweest of helemaal niet zelfs...

3.Wat zijn die gele groene rode graan achtige dingen die hier veel verbouwt worden.

3.Quinoa! Overal hier in Bolivia wordt dat verbouwt en ook hebben ze hele lekkere gerechten ermee!

4.De bevolking wisselt heel erg de ene is super aardig en de ander licht je op.

4.Ze proberen op de markt altijd net even meer aan toeristen te vragen, gelukkig hadden wij het snel door.

5.Dingen gaan er vaak anders aan toe dan hoe ze het je vertellen bijv met een tour verkopen , we hebben er 2 gedaan in Bolivia en beide zijn vreemd verlopen.

5.Tja ook weer iets om aan te wennen want alles gaat innd anders dan ze van te voren vertellen.

6.Waarom zijn er zoveel gebouwen niet afgebouwd en leeg, vooral de hoge gebouwen?

6.Weten we eigenlijk nog steeds niet..

7.Eten ze hier lama/ alpaca en hoe smaakt het?

7.Jazeker en het smaakt een klein beetje als lam.

8.Meest armoedige land waar we tot nu toe zijn geweest maar de minste aantal dakloze mensen gezien.

8.Wel hier en daar een bedelaar maar amper tot geen zwervers.

9.Vrouwen hebben geen kinderwagen maar dragen de kinderen in een doek op hun rug.

9.Ziet er wel grappig uit. Het zijn trouwens geen baby’s(baby’s dragen ze op hun buik) meer maar 1 tot 3/4 jarige.

10.Wat zijn coka bladeren nou precies en zijn ze verslavend?

10.Het zijn de bladeren van de coka plant en het kan wel verslavend werken net zoals cafeïne.

11.Je betaald hier 3 euro voor een gram sterke cocaïne...

11.Dat kregen we te horen van andere toeristen..

13.Je ziet veel families samen de hele dag en overal veel kleine kinderen.

13.Dat schijnt hier echt de cultuur te zijn dat gezinnen de gehele dag door samen zijn.

14.Mensen zijn hier klein en over het algemeen wat voller en de oudere vrouwen zijn vooral ook flink stevig en rond.

14.In de grote steden was het wel alweer anders.. maar in het begin viel ons dit op hihi.

15.De vrouwen dragen veel gekleurde kleding en hebben vaak 2 lange vlechten met aparte elastictjes.

15.Ziet er heel vrolijk uit!

16.Oude vrouwen breien hun eigen dingen voor hun winkel en verkopen het daar ook direct.

16.Lekker chill toch.

17.Veel lekkere broodjes en eten op straat.

17.Jaaa zoveel lekkere dingen op straat te krijgen, we hebben van alles uitgeprobeerd!!

Vooral het broodje milanesa of de hamburger van hier hmm.

18.Waarom hebben de vrouwen typische klederdracht en de mannen niet.

18.Weten we nog steeds niet.. Wel hier en daar mannen ook met een hoed, beetje cowboy achtige hoed maar verder niet.

19.De wc’s kunnen weer op slot jehoeee!

19.Toch wel fijn..

20.Het is hier kouuuud brr, vooral in de avond.

20.En ook nog een koude douche (of nouja als je een warme douche wilden had je een inimini straal in de kou..)

21.Bijna alle huizen hier worden gebouwd van rode bakstenen. En in de wat kleinere dorpen meer van bruine modderige bakstenen.

21.En ze houden van muurtjes bouwen met die stenen.

22.Huizen niet geïsoleerd binnenkant van de muren vochtig. En staan op muurtje van rotsstenen.

22.Het lijk niet echt stevig maar schijnbaar blijft het staan.

23.Bij de kraampjes op straat heb je telefoons waarmee je kan bellen.

23.En er word nog best wat gebruik van gemaakt ook.

24.Over staan hier kleine blauwe containers waaruit ze eet dingetjes verkopen.

24.Heel handig!

25.Ze hebben hier alleen maar minimarkets of markten op straat dus geen echte supermarkt.

25.Dat was even wennen, maar shoppen kan ik ook op de markt😄😝

26.Heeft geen 1 vrouw hier kort haar?

26.Vast wel maar wij zijn alleen maar vrouwen tegen gekomen met lang haar en andersom ook alleen maar mannen met kort haar.

27.Waarom staan er flesjes gevuld met water voor huizen en op lege delen grond.

27.Omdat het te koop staat?

Dat was t weer... 😄

1. Oma opa:
    21 april 2019
    Hoy lieve kinderen fijne paasdagen we hebben zomer lekker net gecontroleerd en buikje vol jullie verbazen zich hè al die gewoontes en culturen toch boeiend zome teen wennen jullie niet meer de Nederlandse saaie gewoontes nou geniet weer verder opa en oma kus
  2. Oma opa:
    21 april 2019