De hoogte!

19 april 2019 - La Paz, Bolivia

Ohja nog een stukje over de hoogte hier.. We zaten dus soms tot op wel 5000m hoogte tijdens de tour. En de stadjes zijn in Bolivia over het algemeen 3000m tot 4000m hoog. (Vandaar ook dat het nog steeds kouddddd is )Maar tijdens de tour zeiden de gids en een paar andere meiden die ook mee waren dat cokabladeren wel hielpen tegen hoogteziekte. Dus wij die blaadjes samen vouwen als 1 pakketje er wat op kauwen en aan de zijkant in ons mond bewaren (en tussendoor nog is wat kauwen) voor een paar uurtjes. Het leek wel te helpen dus de volgende dag weer wat cokabladeren gekauwd... tot dat we opeens beide gele tanden kregen..😝aan de kant van waar we de bladeren in ons mond bewaarde vooral hahah, dus dat was dan weer minder. Maargoed veel Boliviaanse mensen kauwen hier dus die cokabladeren de hele dag door..

Sommige zie je met hele bulten in hun wang rond lopen.. (we vroegen ons ook af in hoeverre het verslavend is, waarschijnlijk net zo verslavend als cafeïne..).

Verders zijn we inmiddels alweer vanaf Uyuni na de tour savonds laat nog door nr Potosi gegaan. Joey en ik kwamen snachts aan en hadden zomaar een jacuzzi (hij deed t niet..mrtoch) in de enorm grote badkamer ennnn jawel warm tot heet water!!!! Dat was even lekker bijkomen en uitrusten!

De volgende dag allerlei eten op straat en op de markten uitgeprobeerd.

Verder staat de stad Potosi bekend om de zilvermijnen en nog meer om de mijnwerkers die daarin werken onder bizarre omstandigheden (het duwen van veel te zware karren/tillen van zware stenen/werken in hele erge stofzooi zonder bescherming/het de hele dag leven op het kauwen van cokabladeren en frisdrank). Joey en ik waren nog geen 10 minuten binnen in de mijn en wilden er alweer uit. Eigenlijk vonden we het niet heel fijn om te zien hoe hun in die omstandigheden aant werk waren, maar het is hier dus wel de realiteit.

Na Potosi beland op weer een niet toeristisch plekje.. Oruro, maar opnieuw hadden we het weer helemaal na ons zin in ons agenebbes hotel zonder douche tussen de puinzooi(voor mr 60 bolivianos/ 6,5euro) Savonds taxi nr het centrum gepakt en gegeten in een local tentje en verder was er in het centrum een of andere optocht met fanfare enzo(wrnlk voor het slagen van de studenten), leuk om te zien hoe ze dat hier vieren en ondertussen had joey ook nog broodje kip kebab gevonden! (Onze avond kon niet meer stuk hihi)!

En over hoogte gesproken, gingen we tot slot ook nog naar de plaats La Paz een stad die ligt op 3500a4500m hoogte. En dus ben je constant helling aan het lopen (heel fijn😅want door de hoogte ben je al veel sneller buiten adem).De stad is om die reden ook verbonden met kabelliften. Vanuit deze liften konden we de gehele stad zien en het is wel een hele mooie stad! Helemaal vol met huizen(de hellingen houd ze niet tegen) de straatjes voornamelijk vol met markten en verder mensen en auto’s🤓

Joey en ik hadden opgeven moment erg last van de hoogte dus na nog een typische gelatine taartje, slagroomcoon en quinoa gerecht zijn we weer verder getrokken naar lager...

Liefsss Joey y Nada xxx

1. Oma Joke,:
    19 april 2019
    Hallo lieverds heel apart wat jullie mee maken met de mensen die jullie ontmoeten,en die cook is dat geen drugs.
    Af en toe een warme douce is ook heerlijk daar kom je weer verder mee.Geniet samen liefs dikke kus.Oma Joke,